Ring til mig idag på tlf. 27 79 69 60

Casestory 2: En kollega og hendes fars oplevelse af det danske sundhedsvæsen:

Min fars oplevelse

Min far har været i et langvarigt udredningsforløb under hvilket han har været i kontakt med skiftende læger og sygeplejersker på forskellige hospitals-afdelinger, ambulatorier og klinikker.

Flere diagnoser har krævet forskellige behandlinger og behandlingsforløb, hvilket medførte nødvendigheden af overblik og koordinering. Min far henvendte sig til sin egen læge, som naturligvis ikke kunne påtage sig denne meget krævende opgave.

Da behandlerne udelukkende fokuserer på den sygdom som ligger indenfor deres eget medicinske speciale, blev det min fars eget ansvar at koordinere mellem de forskellige specialer. Han oplevede blandt andet at få en meget alvorlig og permanent bivirkning af noget medicin som lægerne i det ene lægelige speciale krævede stoppet øjeblikkeligt, men lægerne som havde ordineret medicinen fastholdt, at medicinen fortsat skulle tages.

Følelsen af utryghed, afmagt, bekymring og frustration voksede, for hvem havde overblikket over al den medicin som blev ordineret af forskellige læger for de forskellige sygdomme? Blev der holdt øje med om dosis skulle justeres? Var der noget af medicinen som ophævede eller forstærkede virkningen af noget andet medicin? Blev der fulgt op på de mange undersøgelses-resultater og blodprøver? Havde lægen, som hver gang var ny, brugt den fornødne tid til at gennemgå den efterhånden omfattende journal inden lægesamtalen? Blev noget overset? Fik han den mest optimale behandling?

På Sundhed.dk forsøgte han at holde sig opdateret, men måtte ofte opgive at forstå indholdet i journalnotaterne og/eller prøvesvarene.

Som pårørende var vi naturligvis også frustrerede og bekymrede og forsøgte at støtte vores far så godt vi kunne på trods af den store geografiske afstand til min far, som bor alene.

På internettet søgte vi forgæves efter en læge/sygeplejerske som kunne engageres til at gennemgå hele min fars forløb og være bisidder, hvilket ville have været en stor lettelse og kunne have sparet os alle for de mange bekymringer og frustrationer.

Brug for hjælp?

Kontakt Patient Bisidder for en uforpligtende snak om dit/jeres behov på